EfB’s formand: Fansene betyder alt for EfB

12. aug. 2013

Alle taler om den fantastiske stemning og fest, der er omkring og på de tyske og engelske stadioner.

Denne stemning og fest er ikke noget, hverken klubben eller spillerne før, under og efter kampene kan skabe alene. Fansenes engagement og opbakning er altafgørende for, at det kan lykkes.

I Danmark taler vi alle med misundelse om de fantastiske rammer, som fansene i specielt Brøndby og til dels FC København skaber under kampene. Jeg havde selv fornøjelsen af at være en blandt ca. 15.000 på Brøndby stadion forrige søndag. Vi frygtede, at vores Frederik Rønnow ville blive blæst omkuld af Brøndby-tilhængernes høje lydniveau bag målet. Det skete heldigvis ikke, og vi fik en rigtig god sejr med hjem.

Vi er også godt på vej i EfB – jeg glemmer aldrig pokalfinalen i maj – en uforglemmelig dag med masser af blåhvide farver, høj stemning og glade fans, der gav spillerne en fantastisk opbakning. Jeg er overbevist om, at fansenes opbakning havde en stor andel i, at det i tredje forsøg endelig lykkedes at vinde pokalen, og at vi 22. og 29. august skal spille i Europa League.

Vi har i EfB set en positiv udvikling igennem en længere periode, senest i de to hjemmekampe på Blue Water Arena mod AaB med 9.500 tilskuere og AGF med godt 8.000 tilskuere – heraf rigtig mange klædt i blå/hvide farver.

Desværre er det ikke sådan, at man bare spiller lige godt og vinder hver gang. Det er mennesker og ikke maskiner, der kan programmeres, som løber rundt på banen. Jeg kan garantere, at spillerne gør deres maksimale hver eneste gang, men der er altså dage, hvor selv de største ikke kan få det til at fungere og taber en fodboldkamp.

For mig adskiller rigtige fans sig fra andre fodboldinteresserede ved at stå bag deres hold, også når det går mindre godt.

Målet for os alle må være, at Blue Water Arena er en fæstning, alle andre hold frygter at spille i.  Her har fansene en vigtig rolle, idet rammerne - og ikke mindst stemningen - er med til at give spillerne de måske to til fem procent mere, som gør det muligt at vinde tætte kampe og de kampe, hvor spillet ikke går vores vej.

Ingen tvivl om, at en god og stor fanskare har en stor sportslig betydning for EfB og ikke mindst for spillerne. Men hvad der er mindst lige så vigtigt er fanskarens positive betydning for EfB’s markedsværdi. En markedsværdi, der kontant kan måles og ses direkte i sponsormængde, tv-interesse og i sidste ende være meget afgørende for, om EfB har de økonomiske muskler, der skal til for at fortsætte den positive udvikling, vi er inde i, eller om vi skal bremse op og i bedste fald blive stående, hvor vi er.

Der er ingen tvivl om, at EfB er det absolut stærkeste og mest omtalte brand i Esbjerg. En stor og aktiv fanskare og stemningen på stadion er også med til at udvikle vores by og skabe en positiv omtale, som kan være med til at gøre det lettere at skaffe den nødvendige arbejdskraft til byens erhvervsliv.

En stor og god kulisse er helt klart med til positivt at presse EfB til at gøre det endnu bedre på alle fronter. VI er i EfB bevidste om en stor fanskare og et fyldt stadions betydning for såvel det sportslige, det stemningsmæssige som EfB’s markedsværdi.  Der arbejdes konstant og målrettet i vores organisation på at udvikle nye områder, der kan tiltrække og fastholde fansene. Der arbejdes i den sportslige sektor helt nede fra drengeafdelingen og op til eliten på at udvikle spillere, der har den rigtige EfB-ånd og vil og kan spille hurtigt, direkte, moderne og publikumsvenlig fodbold.

Vi kan ikke vinde alle fodboldkampe – men jeg kan love, at vi gør vort yderste for at skabe rammerne for store fodboldoplevelser.

En stor tak til vores store og trofaste fanskare. Husk at det er på stadion og ikke foran tv hjemme i stuen, I gør en forskel.

Venlig hilsen
Leif Thomsen
Formand
EfB Elite A/S 

nyheder_divider